czwartek, 17 czerwca 2010

Czy warto korzystać z usług prawnika?


Dlaczego warto korzystać z usług Kancelarii ?

Prowadzimy sprawy zarówno dla osób fizycznych, jak i podmiotów gospodarczych.

Osoby prywatne (fizyczne) najczęściej zwracają się do nas o regulowanie spraw rodzinnych(sprawy rozwodowe, alimenty, kontakty z dziećmi itp.), jak i majątkowe (sprawy spadkowe, windykacja należności, spory z pracodawcami, odszkodowania komunikacyjne i ubezpieczeniowe itp.) i sprawy karne.

Firmy mają problemy z regulacją prawa własności nieruchomości, które posiadają, mają problemy związane z prowadzona działalnością gospodarczą, związana z nierzetelnością kontrahentów, dostawców towarów i usług, związane z kredytami, z kwestiami związanymi z działalnością spółek handlowych, czy w końcu z pracownikami.

Kancelaria moja jest na nasze warunki Kancelarią średnią, co w moim odczucie jest rozwiązaniem najkorzystniejszym dla klienta: mamy zdolność obsługi dużych podmiotów gospodarczych, specjalizujemy się w wielu dziedzinach, co jest niemożliwe dla małych jednoosobowych kancelarii, a jednocześnie nie tracimy kontaktu z klientem jak to bywa w wielkich korporacjach prawnych. Łączymy jednocześnie zaangażowanie młodych prawników z moim bardzo dużym doświadczeniem zawodowym i to nie tylko jako adwokata, ale również sędziego i radcy prawnego. Przez moje ręce przeszły tysiące spraw, co powoduje, iż dziś udaje mi się dość szybko znaleźć rozwiązanie w niemal każdej sprawie. Niemal w każdej – bo niestety, cudotwórcą nie jestem i są sprawy, w których też nie mogę znaleźć rozwiązania. Życie gospodarcze idzie ciągle do przodu, a sprawy sądowe są zawsze z udziałem drugiej strony, która również reprezentują prawnicy. Ponadto sprawa sądowa zależy naprawdę od wielu czynników, często nieprzewidywalnych. Z uwagi na zarzuty przewlekłość polskiego sądownictwa, rząd wprowadził zmiany w kodeksie postępowania cywilnego, mające na celu usprawnienie i przyspieszenie postępowania sądowego. Szczytny ten cel spowodował jednak, iż jak ktoś to trafnie powiedział – proces gospodarczy przypomina rzymski proces formułkowy, w którym to wystarczyło źle wypowiedzieć formułkę prawną, aby przegrać proces. Podobnie jest teraz – jeżeli we właściwym czasie nie podejmie się decyzji i nie przedstawi się właściwych argumentów, dowodów – sprawę można przegrać z przyczyn formalnych, bez rozpatrywania jej merytorycznie. Można mieć rację, ale do prezentacji tej racji nawet nie dojdzie. Klasyczny przykład z mojego praktyki: przyszedł do mnie podupadły biznesmen, którego ścigał dostawca. Sąd na podstawie przedłożonych faktur dostawy towarów wydal nakaz zapłaty. Biznesmen nalegał na mnie, aby zrobić mówiąc nieprecyzyjnie - odwołanie. Nie kwestionował jednak niczego, chodziło mu jedynie o zyskanie na czasie, zapewne do najbliższego losowania totolotka. Cóż mogłem zrobić w tej sytuacji, co napisać w odwołaniu ? Napisałem, iż dostawca towarów nie dostarczył, a faktury nie są podpisane przez mojego klienta. Cóż się stało – sprawę wygrałem w obu instancjach. Sąd napisał – co prawda innym językiem – iż nie jest duchem świętym i nie wie czyj to jest faktycznie podpis; strona powodowa nie zaoferowała w tym zakresie żadnych dowodów np. opinii biegłego grafologa, a zatem musiał przyjąć moje twierdzenie i oddalić pozew...
Wymogi formalne są szczególnie ważne w sprawach o rozliczenie procesów inwestycyjnych: spraw o roboty budowlane i inne prace budowlane, instalacyjne itp. Wielokrotnie obserwowałem jak firmy wykonawcze będące świetnymi fachowcami w swojej dziedzinie przegrywały, będąc całkowicie nieprzygotowanym do procesu. Bierze się to z dość częstego odczucia, że sprawy sadowe są proste i nie wymagają zaangażowania prawnika. Nic bardziej mylnego – ja też powinien umieć wymienić uszczelkę w kranie bo teoretycznie to nic trudnego. Ale trzeba mieć jakieś narzędzia, wiedzieć jaka uszczelkę zastosować. I na pewno wiele razy mi się uda wymienić te uszczelkę, ale wyobraźcie sobie państwo co się stanie, gdy za którymś razem urwę kran i zaleję dom... Ile oszczędzę wtedy na fachowcu, a ile stracę ? Stąd moje ulubione motto:

"Ogródki można zakładać w różny sposób: najlepszym jest wynajęcie do tego celu ogrodnika".
(Karel Čapek, „Rok ogrodnika”)

Czyli każdy powinien robić to co umie najlepiej, a w sprawach prawnych zapewne jesteśmy lepszymi fachowcami niż najlepszy fachowiec w branży budowlanej, czy też innej...

Z moich obserwacji wynika, iż coraz więcej firm odczuwa konieczność zlecenia obsługi prawnej Kancelariom zewnętrznym. Wynika to z wielu przesłanek, takich jak:
 ograniczenie funduszu osobowego,
 koniecznością specjalizacji: rozległość zagadnień prawnych wymaga specjalizacji,
 niezależna ocena zagadnień prawnych, nieuwarunkowana zatrudnieniem, wzajemną zależnością pracowników, odpowiedzialnością za prowadzony w Firmie odcinek pracy,
 przeciążeniem zatrudnianych pracowników bieżącą obsługą prawną, często brakiem motywacji w udziale w długotrwałych procesach sądowych, czasem w miejscowościach oddalonych znacznie od miejsca zatrudnienia,
 brakiem doświadczenia praktycznego pracowników działu prawnego w prowadzeniu procesów sądowych.

Wbrew temu co się mówi, nie jesteśmy aż tak drodzy – oferujemy swoje usługi na różnych dogodnych zasadach: ryczałt miesięczny, stawka godzinowa z pełnym rozliczeniem czynności wykonywanych, umowa na czynności jednorazowe, zlecenia na prowadzenie określonej jednostkowej sprawy. Wszystko zależy od wzajemnych negocjacji, do których zapraszam wszystkich zainteresowanych.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz